sitemap.xml יהדות פורטוגל
בתאילנדבפורטוגלבספרדבהולנדבאוסטריה

יהדות פורטוגל


קהילה יהודית גדולה ומפוארת התקיימה במשך שנים רבות באזור המוכר לנו כיום כפורטוגל, עדויות על ישיבת יהודים באזור זה קיימות כבר מהמאה ה- 12. בשנת 1492 היא שנת גירוש יהודי ספרד חיו בפורטוגל כ- 30,000 יהודים מתוך כמיליון התושבים במדינה, 70,000 מגורשי ספרד אשר הצטרפו אליהם והתיישבו בפורטוגל הביאו לכך שהיהודים היוו כ- 10 אחוזים מתושבי המדינה בשנים אלו.

בשנת 1496 המלך מנואל הראשון מעוניין להינשא לבתם של פרננדו ואיזבל מלכי ספרד, כחלק מהסכם הנישואים הוכרח המלך לגרש את יהודי פורטוגל מהמדינה אך המלך היה מעוניין בהשארת היהודים במדינה כדי שיוכל להשתמש ביכולתיהם, בקשרים ובכספם. המלך אמנם מפרסם בדצמבר 1496 צו גירוש ליהודים מפורטוגל בלחץ מלכי ספרד, אך באמצעות הטבלת יהודי פורטוגל לנצרות בעורמה ובכפייה בשנת 1497 הוא הופך את החלטת הגירוש ללא רלוונטית כבר היות ולאחר הטבלתם לנצרות, על פניו כבר לא נותרו יהודים בפורטוגל, ולכן לא היה כבר את מי לגרש.

הטבלת היהודים לנצרות

באפריל 1497 מגיעים יהודי פורטוגל למרכזי הערים בתואנה כי ספינות ממתינות להם בנמלי העיר להוציאם בצורה מסודרת מפורטוגל ולקיים את צו הגירוש, אולם בהגיעם למרכזי הערים מותזים עליהם מים קדושים והם מקודשים בברכת כוהני הדת ולאחר טקסי ההטבלה ההמוניים והכפויים הם מוכרים על ידי המדינה כנוצרים, ומחוייבים בכל חוקי הנצרות. 

חלק מהיהודים הופכים לנוצרים לכל דבר ונטמעים באופן מלא בקהילת הנוצרים בפורטוגל, אולם חלק אחר מתפקד כלפי חוץ כנוצרים אולם בסתר הם ממשיכים לשמר את מנהגי היהודים ככל יכולתם, אלו הם האנוסים.

החל משנת 1499 אוסר המלך על יציאת "נוצרים חדשים" מתחומי פורטוגל, אותם "נוצרים חדשים" לא מתקבלים באהדה בקהילת הנוצרים בפורטוגל והם תולים בהם את האחריות לכל צרותיה של פורטוגל. לאחר שבשנת 1506 מבוצע טבח בקהילת ה"נוצרים החדשים" המואשמים באחריות למגפה שהתרחשה בעיר ליסבון מבטל המלך את האיסור לצאת מהמדינה.

בתי המשפט של האינקווזיציה רודפים את ה"נוצרים החדשים" אשר נחשדו באי ציות מלא לדת הנוצרית ורבים מהם מועלים על המוקד לאחר שנחשדו בהתייהדות בטקסי ה"אוטו דה פה" האכזריים.



טקס אוטו דה פה
 
האנוסים

יהודים שהוכרחו להמיר את דתם ולקבל על עצמם את הנצרות בעיקר בספרד ופורטוגל. תופעת האנוסים בספרד החלה בפרעות קנ"א בשנת 1391, הפרעות בהם המון מוסת יוצא לסדרת מהומות ומעשי טבח ביהודי ספרד החלו בעיר סביליה והתפשטו במהרה לכל רחבי ספרד. מספרים כי שליש מיהודי ספרד נרצחו, שליש המירו את דתם לנצרות, אלו הם ה"נוצרים החדשים", ושליש המשיכו לחיות כיהודים. 

במשך כמאה שנים, עד לגירוש יהודי ספרד חיו אלו לצד אלו קהילות יהודים וקהילות "נוצרים חדשים", בעוד שהיהודים הורשו לקיים את מצוות התורה, ה"נוצרים החדשים" היו נתונים באופן מתמיד לחקירות מצד האינקווזציה אשר דרשה לוודא בכל עת את נאמנותם לנצרות.


צו גירוש יהודי ספרד
 
תופעת האנוסים הגיעה לשיאה בשנת 1492, עם פרסום צו הגירוש על ידי המלכים פרננדו ואיזבל בספרד, הברירה שהועמדה בפני היהודים הייתה המרת דת לנצרות או גירוש מהמדינה. יהודים רבים המירו את דתם, לפחות למראית עין, ונשארו לחיות בספרד אך בין 80,000 ל- 120,000 יהודים מחליטים להישאר נאמנים לדת היהודית והם עוזבים בלית ברירה את ספרד ועוברים למדינות האזור כמו גם לפורטוגל, הארץ השכנה.

במשך שנים רבות חיים האנוסים ומקיימים מצוות יהדות בסתר ובחשש גדול מהשכנים ומהאינקווזציה. צורת חיים זו מפתחת מנהגים שונים, לדוגמא, מנהג נפוץ בקרב יוצאי ספרד ופורטוגל עד לא מזמן הוא האיסור של הורים על ילדיהם לספור כוכבים בשמים על ידי הצבעה עליהם, תוך שימוש בהסברים על מחלות שיגרמו כתוצאה מהצבעה זו, המקור למנהג זה המיוחס לאנוסים הוא ההימנעות מזיהוי צאת השבת על ידי ספירת שלושה כוכבים בפרהסיה מחשש מסוכני האינקווזציה. עוד מנהג נפוץ הוא עריכת סדרי פסח כאשר ספרי ההגדה מונחים על ירכי המשתתפים מתחת לשולחן ולא על השולחן עצמו, וזאת כדי לא להיתפס על ידי אנשי האינקווזציה אשר פרצו לבתי ה"נוצרים החדשים" בחגים ומועדים יהודים כדי לנסות ולתפוס אותם בשעת עיסוקם בפולחן היהודי.


                       הכנת "לחם פסח" (מצה בולה) כפי שהוכן בהחבא במרתפי
                  הבתים על ידי האנוסים (המוזיאון היהודי בבלמונטה), צילום: עמיר פרי


היות ובתקופה זו לא יכלו ה"נוצרים החדשים" לשמור בביתם חפצי פולחן יהודים, מפחד השכנים או סוכני האינקווזציה, הם מייצרים חפצים אלטרנטיביים, אחד מהם הוא מזוזת הכיס. היות ולא יכלו לתלות אותה על מפתן הדלת, נשאו אותה כל הזמן בכיס. 

 
מזוזת כיס (המוזיאון היהודי בבלמונטה), צילום: עמיר פרי


במהלך השנים שלאחר מכן, מתקיימת הגירה מועטה אך מתמשכת של "נוצרים חדשים" מפורטוגל לאמסטרדם ומוקמת בה קהילת יהודים פורטוגזית גדולה. הולנד בתקופה זו הייתה מקום של סובלנות מבחינה דתית, וחזרתם ליהדות של ה"נוצרים החדשים" שהגיעו מפורטוגל התקבלה ללא כל התנגדות. ישנם חוקרים המשערים כי חזרתם ליהדות של ה"נוצרים החדשים" היא תחילתה של היהדות החילונית, היות ואותם יהודים "טעמו" את החופש הדתי בלית ברירה, ועכשיו יכלו לקיים את המצוות בחלקן ועל פי בחירה.


אנוסי העיירה בלמונטה

העיירה בלמונטה ("ההר היפה" בתרגום מילולי) היא עיירה הנמצאת במזרח פורטוגל בה מגלה בשנת 1917 מהנדס מכרות יהודי פולני בשם שמואל שוורץ קהילת אנוסים גדולה אשר המשיכה לשמור בסתר על מנהגים יהודיים שונים ונמנעה מקשרי נישואים עם שאר אנשי הכפר.


בית הכנסת "בית אליהו", צילום: עמיר פרי
 
לאחר ש"ניבחן" על ידי נשות הקהילה שלא דיברו עברית והתפללו בפורטוגזית במסורת שהועברה מאם לבתה, ולאחר שהוא עובר את המבחן ומוכר כאחד מאנשי הקהילה היהודית (לאחר שאמר את המילה "אדוני" בתפילת "שמע ישראל"), מספרים לו, עדיין בחשש גדול, את קורות הקהילה אשר המשיכה לשמור על מנהגים יהודיים במשך 500 שנים בהחבא, מתוך הבנה כי הם היהודים האחרונים שנשארו בעולם.
 
 

בית הכנסת "בית אליהו", צילום: עמיר פרי
 
 

בשנות התשעים של המאה ה-20 קיימה הרבנות הראשית לישראל 2 מבצעי "השבה ליהדות" בהם גויירו מרבית אנוסי בלמונטה, מוקם במקום בית כנסת חדש "בית אליהו" ומוקם גם מוזיאון יהודי המתאר את ההיסטוריה היהודית במקום.


                       לוח זיכרון הממוקם בכניסה לבית הכנסת בעיירה בלמונטה, צילום: עמיר פרי


 
 

עם סגן יושב ראש הקהילה היהודית בבלמונטה

 
 
עמיר פרי - מלווה ומדריך טיולים בחו"ל 
תגובות הוסף תגובה הוסף תגובה
6.
תודה
27/06/17 12:13
מאת: מוניקה
תודה על שיתוף המידע והתמונות!
5.
נוסעת לפורטוגל
21/09/14 15:30
מאת: ורדה
תודה
4.
תודה
06/07/14 09:15
מאת: ורדה
תודה על החומרים ש לפורטוגל
3.
יהדות פורטוגל
27/10/13 15:46
מאת: אילן לב-רן
הכתבה מאוד מרגשת
2.
אנוסי פורטוגל
27/10/13 13:04
מאת: חנה הררי
עמיר,
תודה רבה על האינפורמציה
1.
נהדר
09/09/13 00:17
מאת: עדה לוי
עמיר תודה על הכתבה היפה והמסכמת וכל הכבוד על הדף היפה והמרתק שלך


תפריט דף הבית