בית הכנסת מונסטיר

בשנת 168 לפני הספירה מגיעים ראשוני היהודים לעיר סלוניקי ביוון, מתקופה זו ועד למאה ה- 15 הגיעו יהודים רבים לעיר עד שכמחצית מתושבי העיר היו יהודים.
לאחר גירוש ספרד בשנת 1492 הגיעו אל העיר סלוניקי עשרות אלפי יהודים אשר הפכו את העיר למרכז יהודי ספרדי מפואר וגדול. בשל הרוב היהודי של תושבי העיר היא שבתה כמעט כולה בימי השבת כולל הנמל הגדול של העיר. 32 קהילות יהודיות הוקמו בעיר כאשר לכל אחת בית הכנסת משלה עם המנהגים והמסורות היחודיים להם. באותה התקופה שפת יהודי ספרד, הלדינו, פרחה בעיר מבחינה שירית ותרבותית.

בית הכנסת "מונסטיר" שבעיר נבנה בין שנים 1927-1925 על ידי יהודים שהגיעו מהעיר מונסטיר (כיום – העיר ביטוֹלה שבמקדוניה הצפונית), עיירה ביוגוסלביה לשעבר, הנמצאת בסמוך לגבול יוון והוא תוכנן על ידי האדריכל היהודי א. לוי.

תמונה מיום פתיחת בית הכנסת 1927

בית כנסת זה הוא היחיד בעיר סלוניקי שלא ניזוק בימי מלחמת העולם השנייה, היות ושימש כמחסן של הצלב האדום. בשנת 1987 הוא ניזוק ברעידת אדמה ושופץ בסיוע הממשלה היוונית.
כיום, לאחר שיפוץ נרחב שבוצע בבית הכנסת בשנת 2016 הוא פתוח בחגים הגדולים, בלילות שבת ובשבתות בבוקר, והוא בית הכנסת היחידי בעיר בו עורכים עד היום את ארועי בת/בר מצוות, והחתונות של הקהילה היהודית בסלוניקי.

בית הכנסת מונסטיר בסלוניקי כיום

באחד מהטיולים של "רימון טיולים" ביוון כאשר ביקרנו בבית הכנסת מונסטיר סיפרה המדריכה בת הקהילה היהודית על ההיסטוריה של תושבי העיר ועל מוצאם הספרדי, כמובן שלאחר דבריה פצחנו בשיר "המלך נמרוד" בלדינו. המדריכה המקומית התרגשה מאוד ולמרות שלא הכירה את המילים היא סיפרה לנו כי היא זוכרת את המנגינה של השיר ששרו בבית הוריה בעיר, גם אנחנו התרגשנו…

מטיילי "רימון טיולים" שרים בלדינו בבית הכנסת מונסטיר

3 תגובות בנושא “בית הכנסת מונסטיר

  1. כאשר המלך נמרוד יצא לשדה הוא הביט אל השמיים ואל הכוכבים וראה אור קדוש מעל הרובע היהודי אות להולדתו של אברהם אבינו

    פזמון:

    אברהם אבינו, אבינו היקר האב המבורך, האור של ישראל אברהם אבינו, אבינו היקרה אב המבורך, האור של ישראל….

    אהבתי

כתיבת תגובה