אנטוניו גאודי

אנטוני גאודי 1852-1926, אדריכל קטלאני אשר התפרסם בזכות סגנונו העיצובי-פיסולי הייחודי בסגנון המודרניסטה. גאודי נולד בעיר ראוס שבקטלוניה, משפחתו הייתה משפחת אמני קרמיקה, והוא למד מאביו שהיה גם אמן כלי נחושת, כיצד לרתך.

גאודי עובר ללמוד אדריכלות בבית הספר לארכיטקטורה בברצלונה ועבודותיו הראשונות הושפעו מאדריכלות גותית ומאדריכלות קטלאנית עממית, תוך שהוא מושפע מאוד מהאדריכל הצרפתי ז'אן עמנואל ויולה לה דוק שהיה ממובילי התפיסה הנאו-גותית. 

קאזה בטיו

בהמשך מוותר גאודי על דרכו של ויולה לה דוק, ומתחיל ליצור בניינים בסגנון מקורי וייחודי ובהחלט לא שגרתיים, הסגנון שגאודי פיתח בכישרון רב שופע בדוגמאות סבוכות ומורכבות. בין המוטיבים בהם השתמש בסגנונו המיוחד ניתן לראות צורות אורגניות (קונכיות, עלים ושורשים), קשתות ארוכות ומחודדות וצורות המזכירות זרימת מים. ישנם חוקרים רבים הטוענים כי בנייניו מנסים לחקות את צורת ארמונות החול הנבנים בידי ילדים על שפת הים. 

קאזה מילה

את קווי המתווה של עבודותיו יצר גאודי על ידי תליית משקולות על מערכות חוטים מתוחים, והעתקת הקשתות המהופכות שנוצרו כדי ליצור מהן את תוכנית השלד של בנייניו כך הגיע לרמה גבוהה של יצירה בעידן של טרום המחשבים. אלמנט קטלאני מובהק שבו השתמש גאודי הוא פסיפסים משברי חרסינה צבעוניים אשר מעטרים את חזיתות הבניינים שעיצב.

סגנונו הייחודי והמהפכני של גאודי לא התקבל בהתחלה באהבה על ידי תושבי ברצלונה. ליצירתו "קאזה מילה" הם קראו בלגלוג "לה פדררה" – "המחצבה". גם העובדה שגאודי נהיה בן טיפוחיו של פטרונו היחיד, התעשיין העשיר אאוסבי גואל, לא תרמה לחיבה יתרה ופירגון מצד עמיתיו למקצוע. אולם במשך השנים וככל שחלף הזמן למדו תושבי ברצלונה להעריך את עבודתו של גאודי ולהתגאות בייחודיותה, המקשטת את רחובות העיר והמושכת אליה תיירים רבים הבאים לחזות ולבקר במונומנטים שיצר, והכירו לו תודה בכך שהכניסו אותו לרשימת האישים הקטלאנים הבולטים ביותר.

ארובות האוורור על גג הקאזה מילה

מבחינה פוליטית היה גאודי לאומן קטלאני נלהב ודיבר רק בשפה הקטלאנית, ותמך בעצמאות קטלוניה. בשנותיו האחרונות שככה בו הלאומניות והוא הקדיש את ימיו לדת הקתולית וליצירתו הגדולה ביותר, קתדרלת הסגרדה פמיליה – המשפחה הקדושה. גאודי לא הספיק להשלים את בניית הקתדרלה, הוא מת כאשר נדרס על ידי חשמלית בסמוך לקתדרלה. על פי אחת הגרסאות, הדבר אירע בעודו צועד לאחור, אוחז בתוכניות הבנייה של הקתדרלה ומסתכל על מגדליה. תחילה לא זוהה ונחשב לקבצן בשל לבושו המרושל, אולם בהלווייתו השתתפו אלפי אנשים שעמדו בתור באורך ארבעה ק"מ כדי לעבור על פני ארונו, שהוצב בסגרדה פמיליה. 

עיריית ברצלונה מתכננת לסיים את העבודות עד שנת 2026, לרגל 100 שנים למותו של גאודי.

%d בלוגרים אהבו את זה: