איריסים

השיר הראשון שהחל את ה"גל היווני" במוזיקה הישראלית כבר בשנת 1949 הוא הלהיט המוכר לכולנו בשם "איריסים", שיר המבוסס במקורו על הלהיט היווני "איריסה" של ניקוס פאסטיאס ויאניס ולאס אשר נכתב בשנת 1947.

השיר נולד לאחר הקמת מדינת ישראל, אז יוצא הפזמונאי חיים חפר ביחד עם חברי להקת הצ'יזבטרון אל מחנות העקורים בקפריסין לשמח את השוהים שם כאשר מתוך אחד ממכשירי הרדיו נשמע שיר יווני ששבה את ליבו.

השיר שאותו שומע חפר מביא אותו לכתוב לשיר היווני מילים עבריות והוא קורא לגרסה העברית שכתב בשם "איריסים". השיר שנכתב ממתין במגירה של חפר במשך עשר שנים, עד אשר בשנת 1959 הוא מוקלט על ידי זמרת הנמצאת בראשית דרכה בשם אילנה רובינא. כיום, אנו יודעים כי שיר זה הוא בדיעבד השיר הראשון בעברית המבוסס על לחן יווני אשר מוקלט בישראל, והוא מקדים בשנים רבות את "הגל היווני" שמגיע בהמשך השנים אל מדינת ישראל.

בהמשך מבצעת אותו רובינא שוב והפעם ביחד עם בן זוגה לצמד ה"גפרורים", הזמר אריק איינשטיין. בהמשך השנים מקליט איינשטיין גרסת סולו משלו לשיר במסגרת האלבום "שירים", שיצא לאור בשנת 1975.

"הגפרורים" (אריק אינשטיין ואילנה רובינא)

בשנת 1985 מקליטה הזמרת עפרה חזה ביצוע נוסף לשיר ומצרפת אותו לאלבומה "שירי מולדת ב' " אשר יוצא לאור בשנת 1985.

בשנת 2021 מבצעים חברי התוכנית זהו זה ביצוע קאבר לשיר המפורסם בניחוח יווני, מוזמנים להיכנס לקישור השיר ולהנות ממנו, ואחר כך להיכנס לעמוד הטיולים הקרובים שלי ולהצטרף אלי לטיול ליוון הקסומה, יאמאס…

כתיבת תגובה